İyi bir mix, yalnızca teknik yönleri dikkate alındığında yeterince iyi değildir; ayrıca bir şarkının mesajını iletmeli ve duygularını geliştirmelidir. Bir miksaj mühendisi, sanatsal bir sonuç elde etmek için teknik becerilerini, işleme teçhizatına ilişkin derin bilgisini ve görsel seviyelerin yorumunu uygularken, her zaman müzikal yönleri ön planda tutarak bu hattı dikkatli bir şekilde çeker.
Aşağıda, müzik miksajının tarihçesi, mixing teknikleri ve miksaj mühendisinin çeşitli sorumlulukları dahil olmak üzere temellerinden bazıları bulunmaktadır.
Mixing Nedir?
Mixing’i tek bir kelime ile tanımlamamız gerekirse, bu kelime kesinlikle denge olacaktır. Mix, çok kanallı kayıttan alınan tüm sesleri birleştirmeyi ve bunları seviyelerde dengelemeyi, bazılarını diğerlerinden daha yüksek hale getirmeyi içerir. Aynı zamanda, bir miksaj mühendisi bunları stereo alana yerleştirerek panlama açısından dengeleyecektir: sol, orta, sağ veya aradaki herhangi bir yer. Ayrıca frekansları dengeleyecek, bazı sesleri aydınlatacak, bazılarını karartacak, bazı frekansları uzaklaştıracak ve dinleyiciye bir boşluktaki bir sesin yakınlığı veya uzaklığı hissi vermek için derinliği başka bir denge aracı olarak kullanacaktır.
Müzikte Mixing’in Kısa Tarihi
Müzik endüstrisi, bir asırdan fazla bir süre önce başladığından beri muazzam bir şekilde gelişti. Müzik kaydının kökenleri tek bir adımı içeriyordu: müzisyenler bir kornayı çevreliyor, olabildiğince yüksek sesle çalıp şarkı söylüyor ve kornaya uzaklık yoluyla kendilerini karıştırıyorlar. Teknoloji, kayıttan bir silindire, bir diske, ardından teybe, monodan stereoya ve ardından çoklu kanala dönüştü.
Çok Kanallı (Multitrack)
Multitrack, tüm müzisyenlerin aynı anda çalması gerekmediği anlamına gelir. Ayrıca, bir koroda daha fazla gitar çalmak veya daha fazla ses, yaylı bölümde daha fazla keman gibi daha fazla dize eklenmesine ve tüm grup yerine tek tek sanatçıların hatalarının düzeltilmesine olanak tanır. 60’larda, miksaj mühendisleri birkaç parça ve büyük konsollarla uğraşıyordu. Şimdi, bir müzik performansında farklı seslerden oluşan birkaç parçayı (100’den fazla olabilir) karıştırıyorlar, ya orijinali ya da amaçlanan müzikal dengeyi yeniden yaratmaya çalışıyorlar ya da yeni bir şey yaratıyorlar.
Dijital Ses İşleme İstasyonları (DAW’ler)
Bugün, tüm bunların bir bilgisayar içinde, dijital alanda, çok izli teyp makineleri ve analog konsollar kullanılarak “eski moda yol” yerine bir DAW kullanılarak gerçekleşmesi en yaygın olanıdır. Modern bir DAW, bir veya daha fazla çok kanallı teyp makinesinin eşdeğerini, bir dizi dıştan takmalı işleme tertibatını, çeşitli sentezleyicileri ve diğer sanal enstrümanları ve çeşitli ses işleme işlerini ve neredeyse her görevi otomatikleştirebilen büyük, güçlü bir miksaj konsolunu içerecektir. – herhangi bir mixten tüm ayarları anında geri çağırma yeteneğinden bahsetmiyorum bile. Her iki ortam arasında ses kalitesi karşılaştırmasına ilişkin tartışmalar devam etse de, DAW’lerin standart miksaj platformu haline gelmesine şaşmamalı.
Beğenilen Benzer İçerik
Mixinig’in En Temel Adımları Nelerdir?
Eşitleme (EQ)
İyi bir ses mühendisi, mükemmel bir nihai ürün ortaya çıkardıklarından emin olmak için birden fazla enstrümanı bir arada kullanacaktır. Enstrümanlar bir araya getirildiğinde, aynı frekansları almaya başladıklarında “çamurlu” bir ses çıkarırlar. Yalnızca bir miksaj mühendisi, temiz bir EQ için enstrümanın yükseklere, alçaklara, ortalara ve aradaki her şeye nasıl ulaşacağını bilir. Her enstrüman şarkıda bağımsız bir rol oynar. Frekansları belirlemek ve söz konusu şarkı için hangilerinin kesileceğini veya artırılacağını bilmek için eğitimli bir Miksleme mühendisi gerekir.
Panlama
Panlama, her enstrümanın stereo spektrumda nereye yerleştirileceğine karar vermeyi içeren başka bir mixleme işlemidir. Şarkılar önceden kaydedilir ve daha sonra stereo alanında çalınır, bu da sağ ve sol hoparlörler ve ses seviyelerinin buna göre ayarlanmasına yardımcı olacak sesler olduğu anlamına gelir. Aletlerin uygun bir yere panlanması önemlidir.
Efektler
Efektlerin büyük bir çoğunluğu miksaj işlemi sırasında elde edilir, çoğu gitarist efektlerle kayıt yapabilse de son işlem miksaj sırasında devam eder. Bir miksaj mühendisi miksajın yankıları, gecikmeleri, sıkıştırması ve diğer efektleri gibi şeyleri ayarlayacaktır. Mühendisin işi, donuk ve cansız bir gönderiyi bereketli ve dolu bir şeye dönüştürmeye yardımcı olmaktır. Mühendisler, mükemmel bir nihai prodüksiyon sağlamak için ellerindeki eklentilerden ve profesyonel kalitede efekt işlemcilerinden yararlanmalıdır.
Otomasyon
Son mix işlemi ise otomasyon işlemidir. Bu işlem otomatik kaydırmayı, ses düzeylerini ve diğer efektleri içerir. Otomasyon, mühendislerin Track’in çeşitli bölümlerine belirli kaydırma ve geçişleri programlamak için kullandıkları işlemdir. Bu, şarkı her çaldığında panların ve solmaların çalındığı anlamına gelir. Otomasyon süreci özel ama karmaşık bir süreçtir. Otomasyonun nerede ve ne zaman yapılacağını yalnızca iyi eğitimli mixaj mühendisleri bilir.
Mixinig işlemi herkesin yapabileceği basit bir işlem olarak kalsa harika olurdu. Bununla birlikte, hacimleri, EQ’yu, kaydırmayı ve otomasyonu ayarlamak, enstrümanların nasıl çalıştığını bilmekten daha fazlasını gerektirir. Eğitim ve deneyim gerektiriyordu. Anladığınız gibi, miksaj zor ama aynı zamanda şarkının en hayati kısmı. İşi profesyonellere bırakmak en iyisidir…
Mixing Hakkında Sıkça Sorulan Sorular
Hala mixingi anlamakta zorlanıyorsanız, sık sorulan sorulardan oluşan bu hızlı kılavuza göz atın. Yetişmekte olan bir miksaj/mix mühendisi olarak becerilerinizi geliştirebilmeniz için bazı cevaplar sağlamak için elimizden gelenin en iyisini yapacağız.